رشته های بدون کنکور

هر آنچه در رابطه با رشته ها و دانشگاه های بدون کنکور میخواهید

رشته های بدون کنکور

هر آنچه در رابطه با رشته ها و دانشگاه های بدون کنکور میخواهید

رشته های بدون کنکور

در این وبلاگ به معرفی رشته های بدون کنکور دانشگاه های ( سراسری-آزاد-پیام نور-علمی کاربردی-غیرانتفاعی) میپردازیم
چگونگی ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه های بدون ازمون
مشاوره ی بازارکار رشته های پرمتقاضی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۷آذر

خلاصه نویسیwink

در سال کنکور یکی از مهم ترین کارها در مطالعه ی دروس و جمع بندی ها، خلاصه نویسی جزء به جزء و جامع میباشد.

خلاصه نویسی ها میتوانند به صورت درس به درس مثل دروس عمومی باشد و یا به صورت مبحثی و فرمولی در دروس تخصصی باشد. اندازه ی خلاصه نویسی ها گاهی در حد سه الی چهار خط و گاه در حد یک یا چند صفحه میباشد.

طول متن خلاصه نویسی:

اندازه ی خلاصه نویسی بسته به نوع درس یا مبحث و نکات تخصصی آنها متغیر میشود. به عنوان مثال در درس عربی برای یک درس مثل مفعول فیه خلاصه نویسی در حد نصف صفحه ی یک دفتر میتواند باشد که نکات هم در آن گنجانده شود؛ اما همین خلاصه نویسی برای درسی مانند زیست و به عنوان مثال در مبحث کلیه، گاه به سه صفحه خلاصه نویسی جامع همراه با نکات تستی می انجامد. 

علل این تغییر اندازه ی مطلب میتواند تسلط و یا عدم تسلط کافی دانش آموز کنکوری بر آن مبحث باشد. دلیل دیگر این امر، که دلیل اصلی نیز هست، میزان اهمیت و طول متن مطلب است. دروس تخصصی مانند درس زیست و شیمی به دلیل دارا بودن حجم بالای مفاهیم حفظی قطعا دارای خلاصه نویسی هایی با حجم نسبتا بالایی خواهند بود. 

دروس تخصصی ریاضی و فیزیک:

در دروس ریاضی و فیزیک که داراری فرمول های مهم و حفظی هستند، خلاصه نویسی متشکل از نکات مهم حل مسائل، برخی از تعاریف مهم در فیزیک و چند مسئله ی ترجیحا پارامتری جهت یادآوری حل مسائل میباشد.

کنکوریای عزیز دقت کنید، داشتن خلاصه نویسی هایی که خودتان دست نویس کرده باشید و مرتب و منظم باشند، بسیار بهتر از خلاصه نویسی دوستانتان و یا کتابچه های خلاصه نویسی هستند. اگر مایل به استفاده از این کتابچه ها هستید، سعی کنید در کنار خلاصه نویسی های خودتان از آنها به عنوان نکات مهم و اضافی استفاده کنید.

مجتمع سلامت تهران برگزار کننده دوره های بدون کنکور حوزه سلامت:

کاشت مو

دستیار دندانپزشک

تکنسین داروخانه

فوریت پزشکی

تکنسین آزمایشگاه

 

بدون کنکور
۲۶آذر

تغذیه مخصوص کنکوری هاsmiley

صبحانه ی کنکوری:laugh

همونطور که میدانید صبحانه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. حال، درسال کنکور، ارزش این وعده دو چندان میشود.

اگر کنکوریها صبحانه ی کامل و مطلوبی میل نکنند دچار افت قند خون و در ادامه باعث کاهش تمرکز و یادگیری آنها میشود. منظور از صبحانه ی کامل خوردن چای شیرین، نان و پنیر به همراه گردو یا خرما میباشد. گنجاندن یک لیوان شیر در برنامه ی صبحانه نیز خالی از لطف نیست. 

تغذیه روز آزمون:

در روزهایی که کنکوری ها آزمون آزمایشی دارند، باید حتما صبحانه را کامل خورده و مقداری خوراکی برای آزمون های طولانی به همراه داشته باشد. این خوراکی ها میتوانند مغز های گردو و بادام و پسته باشند یا خرما و یا در صورت تمایل از مواد قندی شرکتی و غیر طبیعی همچون شکلات، آبنبات، پاستیل و ... نیز میتوان استفاده کرد. (همراه داشتن یک بطری شربت رقیق نیز خالی از لطف نیست.)

اهمیت آب:

نوشیدن مقدار کافی آب برای تمام سنین امری ضروری و لازم است. اما کنکوری ها باید دقت داشته باشند که بدلیل زمان زیاد کلاس ها و و آزمون هایشان امکان دارد که به میزان کافی آب مصرف نکنند و این امر موجب اختلالات درونی بدن میشود. توصیه میشود کنکوری های عزیز همراه خود یک بطری کوچک آب به همراه داشته باشند تا در زمان کلاس های طولانی یا آزمون ها در صورت نیاز آب بنوشند.

کافئین: 

مصرف کافئین در قالب چای، قهوه، نسکافه، شکلاتها و انرژی زا ها باعث تقویت انرژی فرد میشود اما سوء مصرف این مواد ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی شود و اختلالات خواب را بوجود بیاورد. اعتدال در مصرف مواد غذایی و عدم پرخوری و زیاده روی امری کاملا ضروری است.

به یاد داشته باشید مصرف زیاد تنقلات نامناسب و پرخوری باعث ایجاد مشکلات گوارشی میشود و شما مجبور به استفاده ی داروها میشوید و این امر موجب اختلال در روال عادی تحصیل شما میشود.

مجتمع سلامت تهران برگزار کننده دوره های بدون کنکور حوزه سلامت:

کاشت مو

دستیار دندانپزشک

تکنسین داروخانه

فوریت پزشکی

تکنسین آزمایشگاه

بدون کنکور
۲۲آذر

والدین کنکوریها حتما بخونیدwink

یکی از مسائلی که میتواند روی تمرکز و تحصیل دانش آموزان کنکوری تاثیر بگذارد، رفتار والدین آنهاست.

اکثر دانش آموزان هر چند زمان زیادی را خارج از منزل و در فضای دبیرستان و یا کتابخانه میگذرانند ولی زمان استراحت و دوره ی کلی دروسشان در منزل است. اگر خانواده بتوانند جو آرام و مناسبی را برای دانش آموز ایجاد کنند، بازدهی تحصیلی این دانش آموز به بالاترین حد خود میرسد.

این محیط آرام و این جو مناسب صورت نمیگیرد مگر با انجام اقداماتی نظیر: 

پختن غذای سبک و مورد علاقه ی دانش آموز

عدم مطرح کردن مشکلات خانواده در حضور دانش آموز جهت جلوگیری از درگیری ذهن جوان به مسائل غیر کنکور

کم کردن صداهای اضافه در فضای منزل مانند: تلویزیون، رادیو، موسیقی و ....

مطرح کردن بحث های انگیزشی درباره ی بازار کار رشته ی مورد انتخاب دانش آموز 

تعریف از شیوه ی تحصیل و مطالعه ی دانش آموز و دادن انرژی مثبت به او

و ... .

والدین باید در نظر داشته باشند که در سال کنکور، دانش آموز تحت فشارهای شدید روحی و همچنین ذهنی میباشد. فشار های روحی مانند: اهمیت دادن زیاد به رفتار های دیگران، بزرگ کردن مشکلات خانوادگی و شخصی، پر رنگ شدن روابط احساسی و همچنین مشکلات ذهنی که مربوط به نوع تحصیل، کیفیت مطالعه و مسائلی از این قبیل میباشند.

در برخی موارد دانش آموز برای فرار از تمام این فشار ها به نوعی یک رفتار فرار به جلو را انتخاب میکند؛ در این روش دانش آموز به سمت یک رفتار نسبت به یک فرد یا یک چیز هجوم میبرد.

به عنوان مثال دانش آموز ممکن است برای فرار از این مسائل و رسیدن به آرامشی نسبی، به دنبال یک رابطه ی عاشقانه میگردد و یا به سمت مصرف دخانیات میرود. حال اگر والدین آگاه و هوشیار باشند و متوجه تغییر در رفتار های فرزندشان باشند میتوانند با مراجعه به مشاور و یا صحبت کردن با فرزندشان او را به سمت راه های بهتر هدایت کنند؛ مثل: تشویق به ورزش کردن، تشویق به خواندن کتاب های غیر درسی مفید و کتاب هایی که باعث جهت دهی فکری و روشن سازی ذهن جوان شود.

در تمام این مدت فراموش نکنید این اطمینان را به فرزند خود بدهید که عدم قبولی در کنکور آخر راه نیست.wink

والدین محترم باید توجه داشته باشند که در تمام این مدت میتوانند با برقراری ارتباط صحیح و هوشمندانه با یک مشاور با تجربه و آگاه به مسائل دانشآموزان کنکوری، اقدامات بهتری را برای فرزندشان انجام دهند.

مجتمع سلامت تهران برگزار کننده دوره های بدون کنکور حوزه سلامت:

کاشت مو

دستیار دندانپزشک

تکنسین داروخانه

فوریت پزشکی

تکنسین آزمایشگاه

بدون کنکور
۱۴آذر

ریاضی یا تجربی؟  کدومو برم؟laugh
 

واقعیت این است که دلیل انتخاب رشته شما کاملا به خود شما بستگی دارد. این که باید چه پیش‌نیازهایی داشته باشید و هر رشته چه آینده‌ای دارد و … همگی نکات فرعی هستند که در اکثر موارد هم اشتباه هستند. اما به هر حال در دوران دبیرستان انتخاب‌های شما محدود به چند گزینه خاص هستند و باید از میان گزینه‌های ریاضی-فیزیک، تجربی و انسانی  یکی را انتخاب کنید.

ریاضی تنها محدود به مهندسی نیست

بله، برای ورود به رشته‌های مهندسی بهتر است که رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کنید و رشته‌های مهندسی بر اساس تصور عموم از شغل ‌های پردرآمد رشته ریاضی به حساب می‌آیند و به نظر برخی افراد هم کارهای رشته ریاضی محدود به همین مهندسی می‌شود.

اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک تنها محدود به رشته‌های مهندسی نیست. همینطور خانم‌هایی که به دنبال فضاهای کاری متفاوت‌تری از آقایان هستند و دغدغه دانستن رشته های دانشگاهی ریاضی برای خانم ها را دارند نیازی نیست که به دلیل فضای کاری مهندسی از این رشته‌ها بترسند.

شاید بد نباشد بدانید که در سال‌های اخیر اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس خود وارد رشته‌های اقتصاد و مدیریت کسب و کار یا MBA می‌شوند. علاوه بر این رشته‌هایی مانند حسابداری و آمار و مدیریت مالی و … هم بخشی از رشته‌هایی است که دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک می‌توانند در دانشگاه به تحصیل در این رشته‌ها بپردازند.

پس ذهن خود را محدود به رشته‌های مهندسی و کار در کارگاه‌ها یا آزمایشگاه‌ها نکنید و بدانید که انتخاب‌های شما می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

برای اینکه انتخاب شما راحت‌تر شود بهتر است به این نکته مهم توجه کنید که رشته تحصیلی شما در مقطع دبیرستان لزوما مشخص کننده شغل نهایی شما نیست.

در ادامه به یکی از رشته های دانشگاهی رشته ی راضی میپردازیم:

  • رشته مهندسی و علم مواد (متالورژی)

تجربه خود من از تحصیل در رشته مهندسی و علم مواد(متالوژی) در دانشگاه صنعتی شریف شاید نمونه جالبی باشد. تصوری که در ابتدا از این رشته داشتم، تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته و آزمایشگاه‌های مجهز بود که البته آنقدرها هم درست از آب در نیامد.

شاید در طول ترم ده‌ها بار از زبان اساتید می‌شنیدیم که تکنولوژی‌های روز دنیا در این رشته در کشورمان وجود ندارد و ده‌ها سال هم از تمام دنیا عقب هستیم (که البته اشتباه هم نبود).

علاوه بر این تلاش برای تولید مقاله بیشتر و بیشتر و تبدیل شدن اساتید و دانشجویان به ماشین تولید مقاله، این رشته را هم همانند بسیاری رشته‌های دانشگاهی دیگر، درگیر خودش کرده است.

اما از نظر شغلی باید گفت که محیط‌های شغلی مرتبط با این رشته بیشتر حالت کارگاهی و همینطور آزمایشگاهی دارد و بسیار نیاز به تجربه در این زمینه وجود دارد و از نظر شباهت، بسیار به فضای شغل‌های وابسته به رشته مهندسی مکانیک نزدیک است.

مجتمع سلامت تهران برگزار کننده دوره های بدون کنکور حوزه سلامت:

کاشت مو

دستیار دندانپزشک

تکنسین داروخانه

فوریت پزشکی

تکنسین آزمایشگاه

بدون کنکور